Sinds de Covid-19 pandemie zijn er veel mensen gaan nadeken om andere bronnen van inkomsten te genereren. Vooral door het vele thuiswerken en de kennis en kunde van mensen is er een groeiende markt ontstaan richting online cursussen. Het mooie van deze vorm is de enorme schaalbaarheid. Daarnaast zijn er ook veel prachtige tools waarin je relatief gemakkelijk een goede online cursus in elkaar kunt zetten.
Echter kost het opstarten van een goede en doordachte online cursus, waar andere mensen echt een meerwaarde aan hebben, veel tijd. Heb je deze stap voltooid dan komt eigenlijk nog het moeilijkste werk en dat is je online cursus kenbaar maken aan de wereld en zorgen dat deze verkocht gaat worden. Er is wel wat kruisbestuiving voor deze 2 onderdelen, dat is zeker, maar de mindset is totaal verschillend. Hier zijn enkele manieren om het bereik en de verkoop van je cursus te verbeteren.
Gratis online cursus aanbieden
Je hebt hard gewerkt om een prachtige cursus neer te zetten en het kan daarom wat zuur aanvoelen om deze gratis aan te bieden, maar zeker bij de start kan het slim zijn om een gedeelte van je cursus, of een aparte beknopte versie daarvan, gratis aan te bieden. Het idee hierachter is dat je in ruil hiervoor wat gegevens van de klant ontvangt zoals o.a. het emailadres. Op deze manier kun je een email marketingfunnel opzetten om deze gratis klanten via specifieke content, welke je verstuurd via email, ‘op te leiden’ om een betaalde cursus af te nemen. Het mooie hiervan is dat je veel stappen hierin kunt optimaliseren, zodat het schaalbaar is net zoals je gemaakte online cursus.
Haal meer uit je huidige klanten
Na een initiële lanceringsperiode moet elk bedrijf manieren vinden om haar bekendheid te vergroten en verder te laten groeien. Zodra je een gestage verkoop hebt, weet je dat de cursus die je gemaakt hebt aanslaat bij de doelgroep. Een van de makkelijkste manieren is om deze huidige klanten aan te boren om meer inkomsten te genereren. Zorg ervoor dat je een verdiepingsslag of verbreding kunt aanbieden aan je huidige klanten. Heb je bijvoorbeeld een cursus gemaakt over SEO (Search Engine Optimalisation) biedt dan een specifiek extra onderdeel aan wat gaat over linkbuilding of code-technische SEO.
Huur een ervaren marketeer in
Zoals we al stelde is het maken van een goede cursus niet hetzelfde als het laten groeien van deze cursus om zo meer inkomsten te genereren. Het vergt een andere minset en je moet je bezig houden met lastige marketing beslissingen met onderdelen, tools en vakjargon waar je misschien zelf nog nooit van hebt gehoord.
Het in de arm nemen van een ervaren marketeer die gespecialiseerd is in het laten groeien van online cursussen kan goud waard zijn. Je profiteert zo van de kennis en kunde van iemand die vaker successes heeft geboekt en deze specialist weet wat er gedaan moet worden. Daarbij hoef je zelf de beginnersfouten niet meer te maken. Uiteindelijk zorgt dit ook voor een flinke dosis rust, zo heb je de focus op hetgeen waar je goed in bent.
Het laten groeien van een online cursus is niet altijd gemakkelijk. Door het vele aanbod is de promotie steeds belangrijker geworden dus zorg ervoor dat je de juist mensen om je heen verzameld die je kunnen helpen om jouw kennis in de vorm van een online cursus om te zetten in schaalbare inkomsten.