Evenementen in de auto-industrie organiseren: 3 tips

De auto-industrie maakt al heel wat jaren gebruik van evenementen om bijvoorbeeld nieuwe voertuigen te promoten of om liefhebbers van bepaalde voertuigen onder één dak te brengen. Het is dé manier voor bedrijven om hun diensten en producten aan te prijzen en tegelijkertijd nauwer in contact te komen met de doelgroep. Het organiseren van een evenement klinkt echter makkelijker dan het in werkelijkheid is. Hier komt veel bij kijken.

Ben jij werkzaam binnen de auto-industrie en heb je reden genoeg om een speciaal auto-evenement te organiseren? Maar heb je werkelijk geen idee waar je moet beginnen? Lees dan snel verder en laat je inspireren door de volgende drie tips.

1. Vergroot je bereik

Wie zijn het allerbelangrijkste onderdeel van elk evenement? De bezoekers natuurlijk! Het is de grootste angst van elke organisator dat een event nauwelijks bezoekers trekt. Niet alleen omdat er veel tijd en geld in de organisatie gaat zitten, maar ook omdat hierdoor het beoogde doel (of doelen) niet behaald wordt. Daarom is het belangrijk dat er veel aandacht aan de promotie van het evenement wordt geschonken.

Dit kan op heel veel verschillende manieren. Denk hierbij in eerste instantie aan offline promotiemiddelen. Je kunt bijvoorbeeld een artikel in de lokale krant of huis-aan-huisbladen laten plaatsen, maar je kunt ook tijdelijk een billboard huren in Nederland. Dat laatste is een fantastische manier om snel de inwoners van het plaatsje op de hoogte te brengen. Bovendien zullen voorbijgangers zo wellicht ook geprikkeld worden om op de dag zelf een kijkje te komen nemen op het event. De meest spontane bezoekjes leveren soms het meest op.

Vergeet ook zeker niet om social media in te zetten. Hier begeeft je grootste doelgroep zich immers. Deel bijvoorbeeld ludieke acties of ontwikkel een speciale hashtag. Zo creëer je meer naamsbekendheid en zorg je ervoor dat er ook op social media veel over het evenement wordt gesproken. Als het nieuws eenmaal door begint te komen, zal zich dit al snel onder de door jou beoogde doelgroep verspreiden.

2. Nodig bijzondere sprekers of artiesten uit

Een evenement moet aan alle kanten de zintuigen prikkelen. Bij de lancering van bijvoorbeeld een nieuw voertuig is het dan ook niet leuk om in de wereld van deze auto getrokken te worden, maar ook als er bijzondere sprekers of artiesten aanwezig zijn om hun ervaringen te delen of iets bijzonders te doen op het podium. Denk bijvoorbeeld aan het uitnodigen van een autocoureur of een artiest die ooit opgetreden heeft bij autowedstrijden.

Dit wordt nog meer een win-win situatie als je deze belangrijke mensen ook nog eens stimuleert om de details over het evenement te delen op hun sociale media. Zij hebben waarschijnlijk veel volgers en kunnen daardoor voor nog meer mond-tot-mondreclame zorgen.

3. Gebruik de nieuwste technologie

Er is tegenwoordig heel veel mogelijk om de zintuigen van de bezoekers te prikkelen. Gebruik bijvoorbeeld de nieuwste technologieën om autoliefhebbers een kijkje te geven binnen het voertuig dat gelanceerd gaat worden. Bijvoorbeeld middels een innovatieve simulator.

Andere berichten uit deze categorie

Maatwerk in professionele schoonmaakdiensten voor B2B-bedrijven

Lees dit artikel

De toekomst van retail: omnichannel automatiseringstrends

Lees dit artikel

Wat is NFC en waarvoor kun je het allemaal gebruiken?

Lees dit artikel